Tijdens mijn studie Business Information Management aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam was ik actief lid van mijn studievereniging. Hierdoor kwam ik regelmatig in contact met verschillende bedrijven. Mijn afstudeerscriptie heb ik bij een ander bedrijf uit Big 4 geschreven. Achteraf bleek dat de werkzaamheden die ik daar uitvoerde niet pasten bij mijn interesses.
Via een online advertentie ben ik uiteindelijk het ‘Technology & Data Traineeship’ van Deloitte tegengekomen. Met dit programma zou ik tijdens de eerste 2 jaar van mijn carrière in drie verschillende teams binnen mijn interesse kunnen werken. Ik schatte Deloitte al in als een gerenommeerd Technology Consulting bedrijf, maar voordat ik de stap zou maken wilde ik wel iets meer weten over de bedrijfscultuur en of ik mij daar thuis zou voelen.
Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en solliciteerde ik naar het traineeship. Nadat ik de assessment test succesvol afrondde werd ik uitgenodigd voor een gesprek op kantoor. Door de fijne sfeer voelde ik mij gelukkig direct op mijn gemak!
Vervolgens werd ik uitgenodigd voor een vervolggesprek, waarin we een casus behandelden. Opnieuw bleken mijn skills en interesses en Deloitte een goede match. Een paar maanden later begon mijn leerzame avontuur.
In eerste instantie begon ik als Technology & Data Trainee bij Deloitte. De lichting van mijn traineeship was divers, zowel mannen als vrouwen en veel culturele achtergronden. De groep bestond uit 16 trainees. Het voelde al snel als een community en we werden goede vrienden. We spreken nog steeds regelmatig af.
Toen ik tijdens het traineeship terecht kwam bij het Customer Strategy & Applied Design (CSAD) team, wist ik vrijwel meteen dat ik het team had gevonden waarin ik mijn carrière voort wilde zetten. Ik merkte direct dat ik te maken had met intelligente, ambitieuze en inspirerende mensen die bereid zijn om kennis uit te wisselen. Er is er veel ruimte voor persoonlijke aandacht en niet geheel onbelangrijk, het is ontzettend gezellig met elkaar.
Naast de mensen, is het werk divers en dynamisch.
Het CSAD team biedt een breed scala aan diensten omtrent innovatie, technologie en strategie. Zo kun je denken aan het ontwikkelen van nieuwe digitale proposities en het opzetten van een innovatie management programma.
Opleidingen en doorgroeimogelijkheden
Jaren werken in een comfortzone bestaat bij Deloitte niet, je wordt continu uitgedaagd om te blijven leren. Je zou kunnen zeggen dat Deloitte net een snoepwinkel is; er is altijd wel iemand te vinden die kennis heeft over een bepaald onderwerp. Met die hulp van anderen, kun je van alles doen binnen de organisatie. Maar het is wel belangrijk dat je zelf je eigen carrière vormgeeft. Bij Deloitte is bijna alles mogelijk, als je er maar actief achteraan gaat – pro-activiteit en zelfstandigheid zijn essentieel.
Ontwikkeling, op zowel persoonlijk als professioneel vlak, staat bij Deloitte voorop. Vanuit mijn team, maar ook vanuit de Learning-afdeling van Deloitte worden verschillende trainingen aangeboden. Deze lopen uiteen van leiderschap, presentatie en feedback, tot strategie, propositie ontwikkeling en design thinking. Sommige trainingen worden als onderdeel van het curriculum aangeboden en voor andere opleidingen en trainingen kan je jezelf aanmelden. Dit wordt ook toegejuicht door het management.
Mijn werkdag/ werkweek
Meestal zit ik van maandag tot en met donderdag bij de klant, maar in sommige gevallen nodigen we de klant uit om juist bij ons in The Garage te komen werken. Een projectteam bestaat meestal uit mensen vanuit verschillende afdelingen, zoals Strategie, Engineering en Innovatie. Hierdoor leer je snel om naar het totaalplaatje te kijken en krijg je veel over andere onderwerpen mee.
De dag begint met een stand-up waarin we bespreken wat we de dag ervoor hebben gedaan, wat we vandaag gaan doen en of er eventueel zaken zijn waar we tegenaan lopen of hulp bij nodig hebben. Door de dag heen houden we bijvoorbeeld interviews met consumenten om inzicht te krijgen in hun behoeften en ‘pijnpunten’. Dat inzicht vertalen we vervolgens direct door naar een product met verschillende functionaliteiten die daarop aansluiten. Tussendoor is het dan regelmatig nodig om workshops en brainstormsessies te organiseren om tot de beste ideeën te komen. We denken dan bijvoorbeeld na over de UX/UI van een product en we analyseren verschillende business modellen.
Op vrijdag zitten vrijwel alle consultants van Deloitte op kantoor en vinden er regelmatig interne vergaderingen plaats zoals team meetings en Learn & Shares. Als de week er op zit, is er vaak een borrel en organiseren we regelmatig sociale activiteiten.
Tijdens ruim twee jaar werken bij Deloitte, heb ik een kijkje in de keuken van verschillende bedrijven kunnen nemen. Van non-profit organisaties, tot retail en financiële instellingen. Ieder project is weer anders, iedere klant is weer anders; dat maakt het werk afwisselend en leerzaam. Je werkt samen met verschillende mensen en wordt continu uitgedaagd waardoor je je comfortzone als het ware uitbreidt.
Ik ervaar Deloitte als een organisatie waarin iedereens input wordt gewaardeerd, ongeacht de leeftijd en het geslacht. Er is ruimte voor eigen initiatieven en persoonlijke aandacht. Dat maakt het erg prettig om hier te werken.
Kortom, ik heb mezelf in de afgelopen jaren dat ik bij Deloitte werk op zowel professioneel als persoonlijke niveau ontwikkeld.
Ben jij ook benieuwd naar wat Deloitte voor jou kan betekenen? Neem eens een kijkje op de carrière website van Deloitte en ontdek jouw mogelijkheden.
Over Deloitte
Elke dag maken wij de wereld veiliger, slimmer, efficiënter en duurzamer met onze audits, fiscale en financiële adviezen, risk en consultancy diensten. En dat kunnen we alleen als de beste mensen voor ons kiezen.