Ik werk bij TOPdesk, een software- en consultancybedrijf uit Delft. We hebben ongeveer 600 collega’s en zijn in 10 landen actief. Er is een jonge en informele werksfeer waarin vrijheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen belangrijk zijn. Iedereen is eerlijk, vriendelijk en direct.

Het Summer Internship

In 2016 heb ik na het afronden van mijn studie Facility Management aan de Hogeschool Rotterdam het Sales & Marketing Summer Internship gedaan bij TOPdesk. Tijdens mijn afstudeerstage kwam ik voor het eerst in contact met het bedrijf. Voor mijn onderzoek ben ik bij twee gemeentes langs geweest om te zien hoe zijn TOPdesk inzette voor hun facilitaire dienstverlening. Zij spraken positief over de software en ze waren heel blij met de jonge energieke medewerkers. Daarna ben ik TOPdesk op LinkedIn gaan volgen en al snel kwam de vacature voor het Summer Internship voorbij.

Twee maanden voor het Summer Internship organiseerden de begeleiders een interesseborrel. Voor mij een uitgelezen kans om de cultuur, oud-interns en de begeleiders te leren kennen. De maandag erop had ik meteen mijn sollicitatiegesprek. Ze zorgden ervoor dat ik mij snel op mijn gemak voelde. Ze toonden interesse in wie ik ben en welke keuzes ik heb gemaakt in mijn loopbaan. Er was veel ruimte voor vragen en daardoor voelde het meer als een kennismakingsgesprek, dan een sollicitatiegesprek. Binnen een week werd ik gebeld dat ik was aangenomen.

De trainingen gingen over pitchen, gespreksstructuur, communicatiestijlen, omgaan met lastige klanten, scrum en de TOPdesk applicatie. We kregen één training per dag, zodat we onze nieuwe kennis direct konden toepassen.

Het Summer Internship deed ik samen met 16 andere studenten en op de eerste dag werden we ontvangen door de CEO. We kregen in de eerste twee weken trainingen om snel opgeleid te worden en de salestechnieken onder de knie te krijgen. De trainingen gingen over pitchen, gespreksstructuur, communicatiestijlen, omgaan met lastige klanten, scrum en de TOPdesk applicatie. We kregen ongeveer één training per dag, zodat we onze nieuwe kennis en technieken direct konden oefenen door het toe te passen. Het grootste onderdeel van het Summer Internship stond in het teken van telefonisch contact opnemen met (potentiële) klanten. In het begin was dit spannend, omdat ik weinig kennis had van TOPdesk. Door samen te bellen met een ervaren buddy en de juiste technieken toe te passen, scoorde ik in de eerste week al een lead.

Mijn ontwikkeling binnen TOPdesk

Na het Summer Internship wilde ik graag bij TOPdesk blijven werken. Na de zomer startte ik met mijn (pre)master Organization Studies in Tilburg. Naast mijn studie kon ik één à twee dagen per week werken bij Lead Generation. Het huidige Lead Generation team beantwoordt ook de chat waar (potentiële) klanten terecht kunnen met vragen over TOPdesk. Verder nemen ze de inkomende lijn op en helpen ze de klant direct of verbinden ze deze door naar de juiste afdeling of collega. Als je toe bent aan een pauze, kun je een potje gaan tafelvoetballen of Mario karten.

De vrijheid die je krijgt in het indelen van je werkdag en dat er niemand over je schouder heen kijkt, is typisch TOPdesk. Tijdens tentamenperiodes hoefde ik niet te werken, dat was geen probleem. En wanneer ik veel tijd had, dan kon ik meer komen werken. Er staat namelijk altijd een workflow met potentiële klanten klaar in ons CRM of er is ruimte om mee te werken met een project om Sales & Marketing te ondersteunen.

Toen het einde van mijn scriptie in zicht was, moest ik gaan nadenken over wat ik na mijn studie wou gaan doen. Inmiddels werkte ik bijna twee jaar bij TOPdesk, waardoor ik de cultuur goed kende en ook kon afwegen of dit bij mij paste. TOPdesk is een informele organisatie met energieke, ondernemende medewerkers. Wie je ook om hulp vraagt, ze helpen je altijd of verwijzen je door naar de juiste collega. Je hebt een functie met vaste verantwoordelijkheden, maar daarbuiten krijg je alle vrijheid om je eigen pad uit te stippelen. TOPdesk vertrouwt erop dat jij zelf de juiste balans kan vinden tussen werk, experimenteren en ontspanning. Als je iemand bent die graag de kat uit de boom kijkt of graag taken krijgt van een ander, dan is TOPdesk niet de werkgever voor jou.

Zo ben ik dus begonnen als student bij het Summer Internship en drie jaar later begeleid ik het Summer Internship, samen met een collega.

Mijn huidige rol als Accountmanager en Internship begeleider

Na een aantal sollicitaties bij andere organisaties, kwam ik tot de conclusie dat TOPdesk het best bij mij past. Sinds juli 2018 werk ik met veel plezier als Junior Accountmanager binnen de zorgsector. In mijn rol ben ik verantwoordelijk voor het opvolgen van new business leads, het relatiebeheer van accounts tot 1500 medewerkers en het beantwoorden van offerteaanvragen. Daarnaast ben ik samen met drie andere Junior Accountmanagers de rechterhand van onze Accountmanagers door het plannen van afspraken, maken van offertes, ondersteunen in het relatiebeheer door vragen en verzoeken van klanten op te volgen. Verder organiseer ik klantevents en ben ik een buddy voor nieuwe Junior Accountmanagers.

Begin dit jaar kwam de vacature voor de Summer Internship begeleiders intern voorbij. Dit was voor mij de kans om mij te ontwikkelen op het gebied van coachen, organiseren en werving & selectie. Zo ben ik dus begonnen als student bij het Summer Internship en drie jaar later begeleid ik het Summer Internship, samen met een collega. Dat ik binnen een jaar dat ik in vaste dienst ben het vertrouwen en de verantwoordelijkheid krijg om dit te gaan doen, geeft me een gevoel van vertrouwen. Waar andere bedrijven wellicht zouden zeggen: “Manon je bent nog maar net in dienst, ga eerst maar excelleren in je huidige functie.” Ben je binnen TOPdesk vrij om een keuze te maken en je eigen pad uit te stippelen.

Meer informatie over het TOPdesk Summer Internship vind je hier.

.