Het zal misschien niet het eerste bedrijf zijn waar je aan denkt als je het hebt over technologische ontwikkeling. Maar met een IT afdeling van 130 mensen gebeurt er bij DELA juist heel veel op het gebied van IT. Aukje Boef werkt nu een jaar bij DELA als Solution Engineer. Graag geeft zij een inkijkje in wat werken op de IT afdeling van DELA inhoudt.

DELA is het kort

DELA biedt uitvaart-, spaar- en overlijdensrisicoverzekeringen. Wat al deze producten met elkaar gemeen hebben is dat je deze producten niet voor jezelf afneemt, maar het zijn producten waarmee je zorgt dat je nabestaanden niet in de problemen komen na jouw overlijden.

Reguliere werkzaamheden

De taken van ons team zijn grotendeels samen te vatten als het inregelen en beheren van verschillende in- en uitgaande datastromen van het DELA datawarehouse. Als er iets fout loopt in het proces is het onze taak om in te grijpen en de oorzaak te achterhalen. Ook het meedenken over allerlei innovatieve projecten, zoals process mining van betaal- en aanvraagprocessen van uitvaart- en spaarpolissen, valt binnen ons team. Daarnaast houden we ons bezig met het selecteren van data voor verschillende marketing campagnes. Hier zit onder andere een uitgebreid model aan ten grondslag welke aan iedere DELA-klant een score toekent; op basis van zijn score krijgt de klant gepersonaliseerde berichten.

DELA biedt tal van mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen, zowel op technisch als op persoonlijk vlak.

Jaarpolis

Een recent project binnen DELA waar ik aan mee heb gewerkt is de digitale jaarpolis. Het digitaliseren van de jaarpolis zorgt ervoor dat de klant makkelijk alle polis informatie online kan inzien. Daarnaast draagt het bij aan de MVO doelstelling van DELA om papiergebruik te reduceren. Dit lijkt op het eerste oog misschien een simpel project. Echter vanwege de grote keten aan diverse systemen binnen en buiten DELA die hierin een rol spelen, was dit een omvangrijk project waarbij verschillende mensen en afdelingen betrokken waren. Ik was verantwoordelijk voor het samenbrengen van alle data die hoort bij een specifieke polis, maar verspreid opgeslagen stond in verschillende systemen. Mijn rol achterin de keten was belangrijk om ervoor te zorgen dat de data van elke polis compleet was en dat de juiste data uit de verschillende systemen werd samengevoegd. Vervolgens ontving elke klant een gepersonaliseerde email met een link naar een persoonlijke landingspagina waar de jaarpolis op een veilige manier te downloaden was. Tot slot hebben we de gehele keten in kaart gebracht om uitval tussendoor te signaleren; deze personen kregen dan later alsnog een papieren polis in de brievenbus.

Geen dag is hetzelfde

Buiten de reguliere werkzaamheden, bovengenoemd project en kleinere projecten zoals process mining, zijn er natuurlijk nog veel meer leuke en interessante mogelijkheden bij DELA. Zo is er een innovatieteam druk bezig met allerlei verschillende datascience en big data projecten, zoals een chatbot voor op de website en het voorspellen van telefoonverkeer richting het klantencentrum in een bepaalde periode. Bovendien biedt DELA mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen, zowel op technisch als op persoonlijk vlak. Zo heb ik soft skill trainingen op het gebied van communicatie en beïnvloedingsstijlen gevolgd, maar ook verschillende inhoudelijke trainingen. Zo heb ik me verder kunnen verdiepen in SQL, proces mining en architectuur binnen de IT. Deze variëteit aan projecten en de dagelijkse werkzaamheden zorgt ervoor dat geen enkele dag hetzelfde is bij DELA.